top of page

De Michael Jackson ziekte......

Mensen die mij kennen is het vast wel opgevallen, in de zomer ben ik een echte "vlekken koningin" en niet het soort van gewoon ff de wasmachine aanzetten..... Nee..... in een groepje dalmatiers kan ik bijna onopgemerkt mee springen. Nou ja...bijna dan....want mijn vlekken zijn wit met bruin.

Wat heb ik? Toen ik 32 was wist ik het zelf ook niet. Ik had ineens twee witte vlekjes op mijn polsen waar voorheen gewoon bruine huid had gezeten, maar ik maakte me er niet druk over, vroeg me soms af "wat zou dat zijn?."

Tot iemand mij erop attent maakte en zei: hey.....jij hebt vitiligo. Vitiliwat??? Vitiligo dus. De brenger van het onheil wist ook nog subtiel te melden dat "dit heel erg gaat worden..... " Dat was niet echt het begin van een hele leuke onbezorgde avond.

Thuisgekomen ben ik er maar eens ingedoken wat mij dan allemaal te wachten zou staan.

Nu weet ik dat het een autoimmuun ziekte is. Mijn afweersysteem valt de pigmentvorming aan waardoor ik steeds meer en steeds grotere witte vlekken op mijn huid krijg. De- zoals sommigen het noemen- "michael Jackson ziekte" Ik mag blij zijn dat mijn neus er nog stevig aan zit.

22 jaar later is het meeste leed al geschied, ik kan wel zeggen dat het restantje bruin inmiddels de vlekken zijn, de rest is behoorlijk wit all over. Op de site lees ik dat ik bezig ben aan een upgrade van vitiligo vulgaris naar vitiligo universalis. Yay, dat klinkt toch in ieder geval een stuk prettiger Het gekke is dat alles symmetrisch verloopt. Krijg ik links vlekken op mijn armen, ja hoor rechts doemen ze ook op. Mijn benen bleven nog het langst gespaard, maar die gaan er nu ook aan. En de oorzaak? Niemand kan het je vertellen.

Jammer, maar helaas. Ik denk maar steeds: van alle ellende die je kan krijgen is dit waarschijnlijk het minst erg.Het doet gelukkig geen pijn.... behalve aan mijn ogen.

En dit laatste punt is waarom ik dit blogje schrijf......aan het visuele aspect kun je namelijk WEL wat doen als het je stoort:

Ik smeer me constant in met faktor 50 zonnebrand ook in mijn gezicht, dat moet sowieso want anders verbrand je met je witte kansloze huidje als een tierelier. Zo voorkom ik zoveel mogelijk natuurlijke bruining van mijn huid (voor zover dat nog mogelijk is) Vervolgens smeer ik me eens in de drie dagen in met bruin zonder zon. Niet alleen heb ik daardoor wel een prettig kleurtje.....maar HET grote voordeel.....de witte stukken kleuren bruiner dan de bruine stukken en daardoor is het optisch alsof je een mooie egale huid hebt. Vooral in de zomer vind ik dat DE oplossing. Ik voel me zekerder en aantrekkelijker in mijn rokjes, mouwloze shirtjes, jurkjes en open schoentjes. Misschien is dat zelfs wel de reden dat ik me helemaal niet zo druk maak om mijn Vitiligo.Ik zie het als een gegeven en met mijn bruin zonder zon sla ik me er doorheen.

Nog een kleine tip.Ik ben 1 x naar een internist geweest omdat ik bang was dat ik misschien nieuwe technieken of wat dan ook zou missen. En die liet mij testen op schildklier afwijkingen en suikerziekte, omdat dat onevenredig vaak voor zou komen onder Vitiligo gastjes. En wat bleek: inderdaad een hele trage schildklier. Dus daar slik ik al jaren medicijnen voor en hij loopt als een zonnetje :-)

Geen speciaal merk bruin zonder zon. Ik gebuik geen foundation of wat dan ook.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Instagram Social Icon
    bottom of page